ulle

Direktlänk till inlägg 16 december 2008

För dom som inte vet vilka skador jag har!

Av Ulrika - 16 december 2008 09:09

1991 var jag som vilken annan tonåring som helst men väldigt fokuserad på hästar och hoppning. Jag och min kompis Carola Björkman åkte till Staffanstorp i Skåne för att verkligen bli bra på det vi höll på med. Livet lekte och man njöt av blod, svett och tårar. Vi jobbade i ett hopp och försäljnings stall. Dom sålde mycket hästar internationellt. Vi hade några passhästar var som vi tränade och det var allt ifrån föl till rutinerade kusar. En dag var jag och Carola ute och skrittade två 4 åringar när det kom en tankbil efter vägen det blev lite spännande för hästarna som klev ut på fältet vid vägen. När vi sedan skulle tillbaka upp på vägen så slog alla fyra hovar undan på hästen jag satt på, jag landade på huvet i marken och hästen landade på mig. Ni kan ju tänka er 650 kg tryck på ens kropp. Jag minns ju ingenting för jag blev medvetslös på en gång. Det roliga är att hästen låg kvar tills hon hade koll var jag var satte sedan upp en hov itaget för att sen kliva upp, det var ju ganska tur för hon kunde ju ha kastat sig upp och trampat mig genom magen då hade jag inte suttit här idag. Första bil som kom till olycksplatsen var oxå lite turligt en läkare som genast ringde ambulans medans Carola försökte få ordning på hästarna. När ambulansen kom konstaterades medvetandegrad 5 och då är det illa. Dom fixerade min kropp och klev in i amulansen allihop därbak. Carola frågade om det var meningen att hon skulle köra eller om någon av personalen hade tänkt att göra det. Jag kördes till Lunds lassarett och det jag minns av den veckan var att jag blev så irriterad av att dom väckte mig hela tiden. Hela min familj blev kontaktad så att dom skulle komma ner utifall att det skulle sluta illa. Mamma och Jenny flög medans min pappa helst kör bil. Medvetande graden varierade mellan 5 och 2 och när det blev mer stabilt blev jag förflyttad med ambulansflyg till Skellefteå där jag oxå låg en vecka har bara väldigt korta glimtar av det. Det blev i alla fall konstaterat att jag fått hjärnskador koncenration, minne och koordination samt dubbel seende för vid fallet så åkte hjärnan ett halv varv och slet ut synnerven, tur igen att den inte gick av. Det blev så att hjärnskadorna gick inte göra något åt det var bara att vänta och se, dubbelseendet hade dom lite svårt att bestämma sig vad som skulle göras lapp eller glasögon? Jag såg ut som ett riktigt fyllo för min balans hade fått sig en riktig törn och avståndsbedömningen var oxå försvunnen så jag vinglade och trampade vatten. Så jag kan säga att 3 veckor av mitt liv är bara borta och jag ska berätta mer sen men nu orkar jag inte skriva mer. Ha det så bra! Kram Ulle

 
 
Smoky

Smoky

17 december 2008 11:50

Förresten såg du/ni bilden på mig i min puff?! Nya och husse säger den e för liten för mig! Håller inte med! Pussar från mig och Viper

http://avun.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika - 14 oktober 2015 12:38

Goddagens!  Det har hänt jättemycket sen sist, jag har varit utan hund i nästan 2 år, men i mars i år skaffade jag en omplaceringshund. Nämligen Eros en praszky krysarik som fyller 6 år på Söndag. En otroligt sympatisk hund som är med på det mesta....

Av Ulrika - 19 januari 2014 11:30

Det här året har varit riktigt jobbigt! Min kropp vill inte riktigt vara med och behandlingarna har inte riktigt svarat som dom ska. Jag får nog helt enkelt leva med mina smärtor. Ett väldigt jobbigt konstaterande var att jag inte längre klarad...

Av Ulrika - 20 april 2013 10:45

Väntan har varit lång, närmare 35år. Nu gjorde dom det, först vann dom serien på ett övertygande sätt, sen slog Bud rekord+ mycket annat som dom var bäst på. Det var som upplagt för ett guld. Ikvarten mötte dom Brynäs i all sin glans, men dom h...

Av Ulrika - 6 januari 2013 12:16


Jag har haft ett underbart jul och nyår, trevligt sällskap och mycket vila och återhämtning.Det jag inte är speciellt nöjd med är när jag var ute och sparkade med hundarna och en hund i flexikoppel som inte gillar mina hundar lyckades flyga på mig oc...

Av Ulrika - 29 december 2012 18:18

Nu är han äntligen ikapp mig i ålder, Tord har blivit 40 år. Tord hade gjort en fantastiskt vacker tårta.   Det ska ju tydligen jäklas med 40 åringar! Anette, Emma och Duncan tog chansen.   Tyvärr så fickjag slut batteri i kameran så det ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards