ulle

Direktlänk till inlägg 20 januari 2009

Fortsättning på min skada från 20/12 -08

Av Ulrika - 20 januari 2009 08:51

När jag varit på utredningen för Folksams räkning så konstaterade dom att jag hade 30% handikapp och då undrar jag? Hade mitt handikapp ökat frå 17% till 30% på 8år eller var det bedömningen som var olika? Länsförsäkringar stod kvar på 17% fastän Folksam sa 30% på samma utredning. Det blev ju i alla fall sagt att jag bara skulle jobba halvtid och blev då sjukskriven på den andra halvan. I samma veva bytte E-son ägare och tempot blev då högre. Jag gjorde mitt heltidsjobb på halva tidenx 4, så stress var bara förnamnet.

14 juni 2001 sa min rygg stopp........... Från den dagen har jag varit heltids sjukskriven. Då tog Samhall tillbaka mig. Nu är det så att som Samhall anställd så tjänar man ungefär 80% gentemot öppna marknaden en sjukskrivning på det är 80% av det man tjänar. Har man varit sjukskriven länge så görs sjukskrivningen om till sjukersättning = samma som pension fast tidsbegränsad och det är 60% av det man tjänar. Just tidsbegränsad sjukersättning har jag haft i ca.6år av min sjukskrivning. Jag har på många olika sätt försökt komma tillbaka, sjukgymnastik olika tränings program, jag har gått stress hanterings kurs mm. Men jag har aldrig haft en fast punkt angående min skada och jag behöver att motiveras hela tiden för att jag ska orka. Jag åkte in på akuten för ryggen första gången1999 och sa då att jag skulle vilja ha röntgen på hela ryggen, för vid olyckan röntgade dom bara övre delen. Jag fick då en vanlig röntgen och där syntes inga skador så min läkare tyckte att jag bara skulle vila när jag fick ont i ryggen. Jag ville att jag skulle få en magnetröntgen men det fick jag inte. Jag bytte vårdcentral och sa direkt där att jag ville ha en magnet röntgen och efter övertalning så fick jag en 2001. Vilken seger när jag fick veta att jag inte var en hypokondriker bara som min tidigare läkare fick mig att kännas. Våren 2008 började jag på rehabcenter i Ske-å och det var jättebra för där så tvingade dom mig att vila, det var schemalagt vad jag skulle göra under dagen. Träna, vila och kontroll av läkare och allt jag gjorde var under kontroll eller tillsammans med en sjukgymnast eller terapeut. Det var där jag insåg hur dåligt min vänstra sida fungerade. Att göra finmotoriska saker med vänster hand är nästan omöjligt, men jag antog utmaningen. Jag har oxå insett att jag går med höger ben och vänster följer med i bara farten. På nåt sätt har jag fixat att det nästan inte syns. Det känns däremot i kroppen för jag blir väldigt ojämt belastad när jag gör saker. Därför är jag i behov av kotknackare varje månad som ordnar till min kropp så att den går att leva med. Jag kan inte fatta varför sån vård inte ingår i högkostnads skyddet!. Jag vill inte tänka på hur många tusentals kronor jag lagt ner under åren. Men det får det vara värt för jag mår bra av det. Det är ju bara det att alla mina pengar bara försvinner.

I November 2003 började jag arbetsträna på samhall, men det blev kortvarigt för jag blev gravid i samma veva och fick då väldigt ont av foglossningar och mitt diskbråck. Slutade jobba i Mars 2004 för att vara hemma. Under 6 månader av min graviditet så hade jag så ont att jag knappt kunde gå. Jag gick upp 30kg och jag tror att det var det som orsakade nya diskbråck. Jag hade bytt till Bureå vårdcentral sen jag flyttat till Yttervik och där fick jag ett team som jobbade med mig och det kändes jättebra så länge det varade. Ny magnetröntgen= nya diskbråck, en sjukgymnast som jobbade med mig, kurator och läkarkontakt hela tiden. Den enda som finns kavar i teamet förutom mig själv är Siv min kurator och jag är så glad att jag har henne. Resten sket sig så att säga!

I dagens läge skulle jag vilja komma till neurologen i Umeå för en ny utredning för det känns som jag förändras hela tiden och tyvärr inte till det bättre. Det har väl med åldern att göra! Nu orkar jag inte skriva mer! Men det här är min historia i korthet....... Kram Ulle

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika - 14 oktober 2015 12:38

Goddagens!  Det har hänt jättemycket sen sist, jag har varit utan hund i nästan 2 år, men i mars i år skaffade jag en omplaceringshund. Nämligen Eros en praszky krysarik som fyller 6 år på Söndag. En otroligt sympatisk hund som är med på det mesta....

Av Ulrika - 19 januari 2014 11:30

Det här året har varit riktigt jobbigt! Min kropp vill inte riktigt vara med och behandlingarna har inte riktigt svarat som dom ska. Jag får nog helt enkelt leva med mina smärtor. Ett väldigt jobbigt konstaterande var att jag inte längre klarad...

Av Ulrika - 20 april 2013 10:45

Väntan har varit lång, närmare 35år. Nu gjorde dom det, först vann dom serien på ett övertygande sätt, sen slog Bud rekord+ mycket annat som dom var bäst på. Det var som upplagt för ett guld. Ikvarten mötte dom Brynäs i all sin glans, men dom h...

Av Ulrika - 6 januari 2013 12:16


Jag har haft ett underbart jul och nyår, trevligt sällskap och mycket vila och återhämtning.Det jag inte är speciellt nöjd med är när jag var ute och sparkade med hundarna och en hund i flexikoppel som inte gillar mina hundar lyckades flyga på mig oc...

Av Ulrika - 29 december 2012 18:18

Nu är han äntligen ikapp mig i ålder, Tord har blivit 40 år. Tord hade gjort en fantastiskt vacker tårta.   Det ska ju tydligen jäklas med 40 åringar! Anette, Emma och Duncan tog chansen.   Tyvärr så fickjag slut batteri i kameran så det ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards